В Україні давно існує практика узаконеної політичної корупції – так звані «депутатські кошти».
В більшості випадків за рахунок коштів місцевих бюджетів здійснюється компенсація депутатам відповідних рад витрат, пов’язаних з депутатською діяльністю (депутатські фонди, тощо). В багатьох містах країни ці суми сягають кількох мільйонів на рік. На що витрачаються ці гроші?
Відповідь очевидна: часто-густо вони йдуть саме на «засівання» свого округу та роботу над «лояльністю» виборця за бюджетний кошт. Це робить зрозумілим, чому саме в рік виборів суми, що виділяються, стають більшими.
Рівні умови для всіх кандидатів в депутати під час кампанії? Ні, не чули. Чи звітуються депутати за отримані кошти? В Харкові – ні.
Цитуючи відповідь на наш запит на інформацію:
«Звіти про використання коштів не складались, у зв’язку з чим в Харківській міській раді документи відсутні».
Але найкричущим прикладом такого узаконеного способу «підкупу» виборця в Харкові є деякі пункти Програми сприяння безпечній життєдіяльності у сфері соціального захисту населення міста Харкова на 2013-2016 роки.
В її межах передбачено надання одноразової адресної грошової допомоги громадянам Харкова за індивідуальними зверненнями до міського голови та депутатів міської ради.
Так на виконання відповідного пункту Програми депутатам Харківської міської ради в 2014 році було виділено 500 тис. грн. Таку саму суму заплановано у 2015 році. В той же час для видачі грошових допомог громадянам мер отримає у своє розпорядження 18,7 млн. грн.! ( Минулого року він в межах програми розподілив 12,2 млн.)
Призначення 18,7 мільйонів наших грошей одноосібно визначається людиною, що згідно до повідомлень у ЗМІ, за кілька місяців братиме участь у боротьбі за пост мера міста.
Є застереження, що такий «персоніфікований» підхід до розподілу бюджетних коштів може бути використаний, в тому числі, для формування лояльності виборців і здобуття політичних дивідендів. Подібні практики – чергова ознака небажання та неспроможності представників влади викорінювати корупцію системи, в тому числі, політичну.
Переконані, що сьогодні з метою забезпечення необхідного рівня довіри між владою та громадою в місті, цільового усвідомленого використання коштів, формування простору чесної політичної боротьби, що забезпечується конкуренцією рішень, а не ресурсів, депутати харківської міської ради та міський голова мають запровадити нові практики публічної діяльності.
В їх основі має лежати три головні факти:
- Прозорість.
- Підзвітність.
- Відмова від практики «депутатських» або «мерських» коштів у будь-яких формах.
Депутати та міський голова не мають дублювати діяльність відповідних профільних підрозділів виконавчої влади. Кошти мають усвідомлено, прозоро та справедливо витрачатись на пріоритетні потреби міста та його мешканців.
Якщо діюча система не може цього забезпечити без необхідності в «депутатських» та «мерських» коштах – змінювати треба систему. А не робити її джерелом забезпечення власних інтересів.
© «ГРАЖДАНСКОЕ ОБЩЕСТВО», ВІКТОРІЯ ЧЕРЕВКО
Бібліографічні данні про публікацію: Черевко В. Узаконена корупція / Вікторія Черевко // Гражданское общество. – № 2 (1 апреля 2015). – С. 10.